ARKTIAR KRONIKAK 1
KIRUNA, SUEDIAR LAPONIAN
Munduaren edertasuna … Eta hara nola ustekabeko eta nahiko bapateko modu batez, herrestan emana ikusi nuen nire burua Artikora. Izenaren ahoskatze soilaz ametsak esnatzen dituen agertoki horietako bat, Artikoa. Babes bakan horietako bat non ez den bakarrik ukitu gabeko natura basatiaren hala-holako irudi bat gordetzen, baizik eta horretaz gain, lotura bereziki estua gordetzen du nire lehen gaztaroko amets eta irakurketaldiekin. Jakin behar bait duzue eskaladore eta alpinista izan nahi aurretik, iparraldeko basoetan barna exploratzailea eta tranpa jartzailea izan nahi izan nuela … Ezinezkoa baitzen adin horrekin wilderness-aren deiari aurre egitea, Jack London eta Dersu Uzalaren istorioei ihes egitea.
Hemen gaude ba,
Suediar Laponian, sami herriaren
lurraldean, hain urrun eta hain gertu. Hegazkin ordu gutxi batzuk baino ez, eta
dagoeneko zirkulu polarraren iparraldean, meatze-hiri txiki batean. Kiruna,
itsuskeriaren zipriztinak natura liluragarriaren erdian, eta XXI garren mende
hasieran gure gizarteak kudeatu behar dituen paradoxa eta kontraesanen
erakusgarri aldi berean. Aire zabalean irekitako burdinazko piritaren
meatzearengatik eta meatzearentzat sortutako barrutia. Mendeetan zehar
ustiatutako mineral zainak agortzeko zorian daudela, hara zer eta beste
neurrigabeko hobia aurkitzen den. Hobi berriaren ustiaketak, ordea, oraingo
hiria erraustea suposatzen du km batzuk harantzago berreraikitzeko, zain
berriak justu azpian daudelako. Batzuen protesten eta besteen etsipenaren
artean hartutako erabakia. Eta zelatan dagoen putrearen antzera, txinatar
kapitala lekua hartzen ustiapenaren monopolioaz jabetzeko.
Eta bitartean, zer
da sami jendearekiko, jatorrizko
laponiarrekiko? Tundra eta taigako jatorrizko biztanleak hemen ere baztertuak
izan ziren eskandinaviar kolonoengandik, eta denbora luzez bigarren mailako
hiritar bihurtuak. Gaur egun, aldeko epai judizialak lagun, burrukan ari dira
bere arbasoen lurraldeekiko tradizionalki zeuzkaten eskubideak aitortuak
ikusteko. Antzinako lurretan arrantza eta ehizari buruz arauak eta legeak
ezartzeko eskumena kasu, zenbaitetan gaur egun erabateko gehiengoa suposatzen
duen eskandinaviar populazioaren nahigaberako, edo besterik gabe haserrerako.
Suediar ugarik bere buruari galdetzen diote ea zilegi den samiek nahi duten
eskubidea beste suediarrei ehizarako sarbidea mugatzeko. Zer dela eta? Milaka
urteetan arbasoak baso eta mendi hauetan bizi izanagatik besterik gabe? Azken
finean, ez al dira suediarrak ere bertan jaio? Ez al dira guztiak eskubide
berdinetako hiritarrak?
Sami herria,
laponiarrak, 80 mila besterik ez dira lau estatuetan banaturik. Ray Bradburyk
idatzitako kroniketako martziarrak gogorarazten dizkidate. Sumatzen da haien
presentzia, baina ez da batere begi bistakoa. Iraupen birtuala folklore eta
ikuskizun turistiko gisa izango ote da bere patua? Beraien hizkuntzak
toponimian baino iraungo ez duen eguna iritsiko al da? Beste behin ere, zenbait
arazo kudeatzeko demokraziak dituen mugak agerian geratzen dira. Eta suediarrak
eta samiak ehiza kuota eta beda garaiengatik eztabaidan ari diren bitartean,
makroekonomia eta enpresa trasnazionalak dira benetan eta isilean etorkizuna
itxuratzen ari direnak. Guzti hau ordea, beste istorio bat da, beste batean
azaldu beharrekoa.
Patxi Aiaratik
Patxi Aiaratik
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina